Terugblik op studiemiddag en lancering Voor een goede zaak

“Je kunt ook te geïnspireerd raken…” Fred Bon fronst zijn voorhoofd en lijkt een beetje bedrukt. Maar als je goed kijkt, twinkelen zijn ogen. Als enige van zijn school bezoekt hij de studiemiddag over sociaal ondernemen. Zijn collega’s zijn er nog niet aan toe. Maar hij vindt het zijn missie om maatschappelijke ontwikkelingen te vertalen naar het onderwijs. En hij ziet dat er van alles gaande is in de samenleving, dat de sociale én de economische sector in beweging zijn, naar elkaar toe bewegen om precies te zijn. “Er is niets mis mee om met sociaal werk en hulpverlening geld te verdienen”, beschrijft Fred zijn ervaringen van de middag. “Er is niets mis mee om je werk voor de samenleving in een onderneming te gieten, in een bedrijf dat je zelf kunt vormgeven.”

Inspirerende voorbeelden waren er genoeg, tijdens de studiemiddag op 24 april. Voorbeelden van sociaal ondernemingen die erin slagen om een maatschappelijke bijdrage te leveren én een zelfstandige, rendabele en groeiende onderneming te runnen. Marieke Hart van Thuisafgehaald vraagt zich af of haar onderneming succesvol te noemen is. Even later vertelt ze dat het lukt om met een staf van vier mensen dagelijks zo’n vijfhonderd mensen op de been te krijgen om maaltijden te delen. In minder dan drie jaar zijn meer dan 150.000 maaltijden gedeeld. Marieke vertelt hoe haar onderneming een missie uitdraagt: ‘de kracht van het delen’, mensen aanspreekt op hun passie: ‘lekker en gezond koken’ en een community weet te binden die meedoet op basis van betrokkenheid en zelfredzaamheid. Dat de dagelijkse praktijk van het ondernemen ook wel eens hoofdbrekens met zich meebrengt, is niet verwonderlijk. Sociaal ondernemen is een werkwoord en een synoniem voor leren: door uitproberen en bijstellen, door de community te raadplegen en reacties af te wachten; door actief te zijn en na te denken. En daarbij kan een studieboek en naslagwerk van pas komen.

Slim toepassen van marketingkennis

Zoals Wietske de Bruin van Moyee Coffee laat zien in haar workshop over marketing. Haar bedrijf heeft een even ambitieuze als revolutionaire doelstelling: de koffieketen drastisch veranderen en klanten weer laten ontdekken hoe lekker echt goede koffie smaakt. Zij laat zien hoe Moyee Coffee slim gebruik maakt van marketingkennis, bijvoorbeeld door in te spelen op oerwaarden, gebruik te maken van contentmarketing en relatiemarketing en de kracht van sociale media in te zetten. Voor marketeers en marketingdocenten geeft zij een heel mooie toepassing van bekende begrippen. En bij de workshop van WeHelpen wordt duidelijk dat een platform voor informele hulp niet betekent dat er geen professionele krachten meer nodig zijn. De community aanjagen, de mogelijkheden van het deelplatform toesnijden op de plaatselijke situatie, inspelen op lokale behoeften en mogelijkheden, de kansen van een lokale munt verkennen en deelplatforms aan elkaar koppelen zodat ze elkaar versterken. Het zijn voorbeelden van mogelijke taken van sociaal ondernemende professionals. Een belangrijke verschuiving in hun werk is wel: niet zozeer zorgen ‘voor’ maar veel meer zorgen ‘dat’. Gebruik maken van de energie in de samenleving die er al is en die bundelen zodat we allemaal slimmer, efficiënter en socialer met onze resources omgaan.

Advies en hulp

Op de studiemiddag bleek ook: als je op zo’n manier wilt werken, zijn er allerlei organisaties om je te helpen. Ervaren adviseurs zoals GreenWish, maatschappelijke investeerders zoals Start Foundation en Koninklijke Nederlandse Heidemaatschappij. En natuurlijk de voorbeelden, verhalen, ideeën, modellen, technieken, theorieën en praktijken die in overvloed zijn verzameld en geordend in het nieuwe boek Voor een goede Zaak.

studiemiddag-bedankt